De Chevrolet 3100/3600
Bouwjaar 1951 volledig gerestaureerd en zo goed als in originele staat
De Chevrolet 3100/3600
Bouwjaar 1951 volledig gerestaureerd en zo goed als in originele staat
Amerikaanse auto's spreken veel mensen aan vanwege hun grootte, luxe en comfort. En ook voor de grote Pick-up en Truck modellen zijn er veel liefhebbers.
De Chevrolet Advance-Design Series werd in 1947 geïntroduceerd, het was de full size Truck van GM (General Motors) en de opvolger van de AK Series Trucks die sinds 1941 in productie was. De eerste pick-up trucks werden voorzien van een 216 Cu Inch (3.5 Liter) zescilinder in lijn (L6) motor.
Vanaf 1954 werd er een 235 Cu Inch (3.9 Liter) L6 motor toegepast en werden de twee voorruiten vervangen door een gebogen exemplaar. Het model is tot 1955 geproduceerd en was leverbaar in drie verschillende uitvoeringen alle standaard met een 3 gang handgeschakelde versnellingsbak. Optioneel kon men kiezen voor een 4 gang handgeschakelde versnellingsbak, waarbij de 1ste versnelling gebruikt kon worden bij zware last, geen over-drive maar een soort van "voor versnelling"
De 235 Cu Inch uitvoering leverde ongeveer 68 Kw (zo'n 93 Pk) en haalde een topsnelheid van ongeveer 60 Mile/h, afgerond 100 Km/u
De standaard 3100 heeft een laadvermogen van een 1/2 ton; de 3100/3600 (onze auto) heeft een laadvermogen van 3/4 ton en een verzwaarde achteras; de 3100/3800 heeft uiteindelijk een laadvermogen van 1 ton.
In 1955 werd de Advance Design Series opgevolgd door de Task Force series, welke in eerste instantie met dezelfde 235 Cu Inch L6 motor werden geleverd, maar ook in dat jaar werd de 4.3 Liter OHV V 8 motor geïntroduceerd. Deze motor was een enorm succes en is tot en met 1999 in productie gebleven bij GM, weliswaar nadat deze in 1957 was geupgrade naar 4,7 liter.
Naast de de verschillende uitvoeringen in laadvermogen was de 3100 Series leverbaar in twee uitvoeringen, een 3 Window en 5 Window uitvoering. De 3 Window uitvoering heeft 1 raam aan de achterkant van de cabine en de 5 Window heeft er daar 3 voor beter zicht naar achteren.
De electrische installatie was tot het eind van de productie altijd 6 Volt gebleven, de 12 Volts installatie werd pas bij de Task Force series geïntroduceerd. Gelukkig doordat de pick-up erg gewild is gebleven zijn er goede ombouwsets naar 12 Volt beschikbaar gekomen,
Tot de standaaruitrusting uit die tijd behoorde:
- Reservewiel onder de auto of aan de linker of rechter zijkant
- Radio
- Verwarming
- Instrumentenpaneel met laadstroom indicator, oliedrukmeter, koelvloeistof temperatuurmeter en een meter voor de tank inhoud
- Binnenverlichting
- Verstelbare voorbank
- Linker buitenspiegel
- (wanneer ik juist geïnforeerd ben) één linker achterlicht
Als opties konden worden aangeschaft:
- De cabine kon met extra achterzijruiten uitgevoerd worden (3 Window and 5 Window uitvoering)
- Rechter buitenspiegel
- 4 Gang versnellingsbak
- Windschermpjes boven de portierramen
- Een ornament boven op de voordeksel
- Betimmering rondom de laadbak, met of zonder afbreuk te doen op het zicht naar achteren
De auto was toen nog niet voorzien van richtingaanwijzers, deze zijn later wel gemonteerd samen met seperate remlichten om ook in het huidige verkeer normaal mee te kunnen